Információk, érdekességek

Az egyke trónfosztása - testvérféltékenység

2024. szeptember 09.

Minden családi anekdotatárban találkozhatunk olyan történetekkel, amikor a nagyobbik gyermek a korábban várva várt kistestvért hirtelen "visszavitetné a gólyával"...  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A féltékenység valószínűleg az egyik legrosszabb dolog, ami velünk történhet. Korra, nemre való tekintet nélkül mindenkit a kétségbeesésbe taszíthat ez az áldatlan állapot, amikor egy kedves személynek vagy dolognak a birtokát mással kell megosztani. Ismeretes szerelmi, szakmai, baráti és nem utolsó sorban testvéri féltékenység. Minden családi anekdotatárban találkozhatunk olyan történetekkel, amikor a nagyobbik gyermek a korábban várva várt kistestvért hirtelen "visszavitetné a gólyával" vagy szívesen odaajándékozná a szomszédnak, esetleg tettlegességgel is nyomatékot ad ilyen irányú kívánalmainak.

A gyerekek persze a legtöbb esetben kifejezetten örülnek a kistestvérnek, érdeklődéssel figyelik anyjuk gömbölyödő pocakját, és alig várják, hogy új játszótársat kapjanak. Aztán anya a gömbölyödő pocakkal együtt eltűnik néhány napra, és mire visszatér valami végérvényesen megváltozik. A kiságyban ott az új játszótárs, akivel - legalábbis kezdetben - meglehetősen kevés számú játékot lehet játszani. És ez még nem minden: úgy tűnik anya és apa sem kárpótol a játszótárs nélkül töltött percekért, hiszen állandóan az új bőgőmasina körül legyeskednek.

A testvérféltékenység ugyan a későbbi években is fel-felbukkanhat, de a kisgyermekben különösen megvan az a vágy, hogy kizárólag ő birtokolja az anyai és az apai szeretetet. A kicsik azonban ritkán fogalmazzák meg pontosan vágyaikat, ezért általában "kerülő utakon" fejezik ki ellenérzéseiket, vagy vonják magukra a figyelmet.

Osztozni a szereteten 

Az óvodás korú, és az annál kisebb gyerekek nehezebben viselik el, hogy a szülőkön, elsősorban az anyán osztozni kell. Ilyenkor fordul elő, hogy egy-két játék "véletlenül" a kiságyban landol, vagy túl hevesre sikerül a kisebb megszeretgetése. A nagyobb testvér esetleg arról fantáziál, hogy mi lenne, ha tündérek, manók vagy egyéb lények vinnék magukkal a kishúgot vagy kisöccsöt, lehetőleg örökre.


Ezért fontos, hogy a gyerek a korának megfelelő játékkal játsszon!

2024. szeptember 08.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Miért szükséges alaposan megfontolni, hogy milyen játékokat veszünk gyermekünknek? Hogyan válasszunk tudatosan napjainkban, amikor szinte milliónyi különböző játék kapható? Alábbi cikkünkben pontosan ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat!  

A játékok elsődleges célja a készségfejlesztés

Ugyan a játékok hallatán elsőre az önfeledt szórakozásra gondolhatunk, viszont alapvetően a legfontosabb készségek fejlesztésére szolgálnak. Szerencsére a móka és a tanulás nem zárja ki egymást, azonban érdemes korosztály alapján játékokat választani. A legtöbb játék dobozán vagy leírásában konkrétan láthatjuk, hogy hány éves gyerekek számára ajánlottak.


3 ingyen játék hosszú autóutakra, kicsiknek-nagyoknak!

2024. szeptember 01.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A kicsik, de akár a nagyobb gyerekek is rosszul tűrik, ha hosszú az autós, netán a buszos út. Nyaralni, vagy a nagyszülőkhöz utazva pedig sokszor el kell viselni ezt. Sok felnőtt van, aki annyira rákap ezekre a nyelvi játékokra, hogy gyerek nélkül is ilyesmit játszik.  

Három olyan játékot írunk le, melyhez nem kell semmilyen eszköz, elég ismerni a szabályt. Kormányra tett kézzel is lehet gondolkodni rajta. Az unalomig ismert „fekete – fehér – igen – nem” barkóba, vagy a „mit visz a kishajó” helyett bátran bevethetjük ezeket a vidám ötleteket.

Az elsőt már akár 3 éves kicsikkel is játszhatjuk, a többit kisiskolás kortól felfelé érdemes kipróbálni. Felnőtteknek is izgalmas!

Fontos, hogy ne legyen a játékban „vesztes” – a játék öröméért, a nevetésért lehet játszani ezeket, nem kell minden áron versengeni hozzájuk.

„Jelszó” játék

Találjunk ki egy olyan jelszót, mely viszonylag ritkán használunk. A következő 1 percben (5 percben – egy órában) mindenkinek minden egyes mondatában szerepeltetnie kell ezt a szót. Rengeteg nevetést és akár hosszú napokra szóló élményt hozhat, ha egyes szavak „jelszóvá” válnak, hiszen a mókás mondatalkotásokról mindenkinek, aki a játékban részt vett, ugyanaz a poén jut majd eszébe. Például, ha a „jelszavunk” a KÍNAI akkor: Minden kínai mondatban el kell hangozzon egyszer a jelszó kifejezés. Nem baj, ha egy kínai egyáltalán nem illik oda. Sőt a legjobb, ha a családtagok olyan témákat próbálnak felhozni, melyekbe sehogy sem illik a kínai kifejezés. Így a kínai dolgok olyan mondatokba is bekerülnek, ahová egész nehéz betenni ezt a szót. Nagyobbakkal lehet szabály, hogy a kínai szó nem ragozható. A kicsik azonban használhatnak ragozott kínait.


Te jó ég! Mindjárt ovis a gyerek!

2024. augusztus 31.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Szülőnek, gyereknek egyaránt óriási fordulat az óvoda megkezdése - hogy melyikünk izgul jobban, sokszor nehéz lenne megmondani, különösen, ha előtte nem járt bölcsibe a gyermekünk. Vajon hogyan fogja venni az első akadályokat az önállósodás, az otthon biztonságából való kilépés útján? Egyet leszögezhetünk: előbb-utóbb biztosan jól! De, hogy minél biztonságosabb legyen számára az átmenet, az alábbiakban adunk pár tippet az ovira hangolódáshoz.  

Keltsük fel az érdeklődését!

Időről időre beszélgessünk gyermekünkkel arról, hogy milyen is lesz az élet az óvodában - fessünk pozitív képet arról, hogy milyen jó lesz sok más kisgyerekkel együtt játszani, mennyi izgalmas játék van ott (az udvari játszótérről is meséljünk), hogyan fest egy nap az óvodában, és hogy milyen kedvesek az óvó nénik (mindig nevezzük őket nevükön). Hallgassuk meg azt is, ő milyennek képzeli az óvodai életet, és finoman korrigálva közelítsük fantáziáját a valósághoz.

Motiváljuk szerepjátékkal!

Játsszunk vele óvodásat: akár a plüssökkel, babákkal, akár bábokkal játsszunk el egy-egy apró életjelenetet az óvodából - először alakítsuk mi az óvó nénit vagy dadust, hogy gyermekünk megtapasztalja a kisóvodás szerepét, de aztán lehetünk egy kis barát, akivel mondjuk jót autózhat egy játék parkolóházban, máskor pedig szerepet is cserélhetünk: hadd élvezze ki a gyerekeket instruáló felnőtt pozícióját.


Közeleg az iskola - mire figyeljen a szülő?

2024. augusztus 30.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Ha van iskolás gyerekünk, akkor augusztus vége felé már elkezdünk aggódni: Te jó ég, nehogy valamit elfelejtsek! Tankönyv, ebéd, edzés, zeneiskola, buszbérlet, diákigazolvány, tornacucc, stb. Beiratkozni, elintézni, megvenni, leadni, felvenni, átírni, rákérdezni, elvinni, felhívni. Mindeközben persze nem szabad elfeledkeznünk magáról a gyerekről sem. Hiszen miatta van ez az egész, nem?  

Sok mindenre kell hát gondolnunk, nézzünk most meg ezek közül csupán néhányat!

Vajon szívesen megy a gyerek iskolába?
A legtöbb gyerek nem igazán rajong a suliért, és bizonyos szempontból megérthetjük őket. Különösen kisebb korban igaz az, hogy nincsen olyan, hogy "rossz gyerek" - ha ugyanis a gyereket rossznak ítéljük meg, akkor csakis saját magunkat okolhatjuk érte. A szülő az, aki formálja a gyereke életét, a tanár az, aki ugyanezt teszi az iskolában, maga az iskola az, amely megszabja azokat a feltételeket, és megteremti azokat a lehetőségeket, amelyek alapvetően befolyásolják a gyerek közérzetét, és persze a fejlődését is. Szóval, ha azt gondolod, Te nagyszerű szülő vagy, és közben a gyereked rosszul érzi magát az iskolában, akkor el vagy tévedve egy kicsit. Oda kell rá figyelni, hogy mi történik a suliban.

Ha a gyerek kelletlenül megy az iskolába szeptemberben, akkor az nem feltétlenül probléma, mert lehet, hogy az első hét után feloldódik benne minden feszültség, és jól érzi majd magát. A nagy gondot az jelenti, ha a gyerek eleve utálja az iskolát, és ez a helyzet év közben sem változik. Gondolj csak bele, egy iskolás gyerek sokszor napi 8 órát tölt el iskolai környezetben, tulajdonképpen a fél életét ez teszi ki. Ha nem szereti, ha rosszul érzi magát benne, ha szenved, akkor valamit tenned kell.

Figyelj!
Az első dolog, hogy észrevedd azt, ha valami nem klappol. Ez csak úgy lehetséges, ha ismered a gyereked, és odafigyelsz rá. A "Mi volt ma a suliban?" "Semmi." típusú párbeszéd nem igazán előre mutató.

Érdekeljen, hogy mi volt az iskolában, kérdezz rá, tudd meg! Nem mindig az az információ a fontos, ami a tanítással kapcsolatos.

Történhetnek dolgok az udvaron, a szünetben is. Lehet, hogy csak a testnevelés óra a problémás. Lehet, hogy a büfé nem az igazi.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...286